Postări populare

marți, 3 mai 2011

INSTRUMENTE WEB UTILIZATE ÎN PROMOVAREA ACTIVITĂŢILOR DE PROTEJARE A MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR

Prof. Florin OCHIA,
Grup Şcolar “Ferdinand I” Rm. Vâlcea, jud. Vâlcea


1. Necesitate
În ultimii ani se observă la nivel naţional o creştere a numărului proiectelor şi acţiunilor dedicate informării şi conştientizării publicului larg asupra importanţei păstrării unui mediu înconjurător curat, prin acţiuni de prevenire şi de reducere a poluării, dar şi ecologizarea zonelor afectate. Succesul proiectelor derulate de instituţii guvernamentale, ONG-uri, firme, este strâns legat de implicarea activă a unui număr cât mai mare de participanţi şi de sensibilizarea publicului larg în vederea atragerii acestuia în acţiuni viitoare.
Campaniile de informare/conştientizare şi de diseminare a rezultatelor proiectelor folosesc o serie de instrumente clasice , precum:
• organizarea de cursuri de formare
• organizarea de întâlniri, workshop-uri, conferinţe
• tipărirea şi distribuirea revistelor, broşurilor, pliantelor, posterelor
• popularizarea prin mass-media
O resursă de informare importantă, date fiind dezvoltările din domeniul tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor şi creşterea accesibilităţii la aceste tehnologii, este Internetul. Conform unui studiu realizat de IRES în 2011 [1], mai mult de jumătate dintre români se declară utilizatori ai Internetului (52%), iar dintre aceştia doar 3% nu au posibilitatea de a accesa Internetul de acasă. 68% dintre respondenţi au declarat că accesează zilnic Internet-ul, în timp ce 26% accesează Internetul de câteva ori pe săptămâna. Cei care navighează pe Internet au mărturisit că în primul rând vor să se informeze, restul activităţilor fiind : citirea corespondenţei prin e-mail, lectura, ascultarea muzicii, socializarea online şi vizionarea filmelor.
Astfel 96% dintre indivizi utilizează Internetul pentru a se informa, 80% utilizează acest serviciu pentru a coresponda prin e-mail, iar 70% dintre utilizatorii de Internet declară că întrebuinţează acest serviciu pentru a socializa în cadrul reţelelor online.
În acest context, cunoaşterea şi utilizarea instrumentelor web populare devine o necesitate stringentă, fără de care campaniile de informare şi conştientizare a oamenilor privind problemele de mediu nu ar avea efectul scontat.


2. Instrumente web populare
În continuare se prezintă câteva dintre instrumentele web larg utilizate, cu exemplificări în domeniul protecţiei mediului înconjurător.
Cele mai populare tipuri de instrumente Web sunt: [2], [3]
• email-ul
• forumurile de discuţii
• wiki-uri;
• bloguri;
• reţele sociale (social networks);
• servicii pentru partajarea conţinutului grafic (photo sharing), audio/video (video sharing);
• feed-uri
• servicii pentru partajarea prezentărilor (slide sharing).
• sisteme de management al învăţării (LMS) şi al conţinutului (CMS)
Email-ul. Email-ul sau poşta electronică este un instrument de comunicare asincronă utilizat pentru transmiterea sau primirea de mesaje, de obicei prin Internet. Clasicul email se dovedeşte încă un mijloc puternic de comunicare, ce a fost dezvoltat continuu prin adăugarea unor facilităţi puternice, de ex. grupurile de email. Grupul de email permite unui grup de utilizatori ce au un interes comun să partajeze mesaje, imagini, albume de imagini, fişiere, calendare de evenimente, sondaje. Exemple de grupuri de email: Yahoo Groups (http://groups.yahoo.com/ ), Google Groups (http://groups.google.com/) etc.
Forum-urile. Un forum este un site de discuţii online, unde utilizatorii pot purta conversaţii în formă de mesaje postate. Mesajele sunt publice şi urmăresc în general un subiect de discuţie, creat de un simplu utilizator sau de administratorii şi moderatorii forum-ului, cei care veghează la respectarea regulamentului şi a modului de utilizare a site-ului. Exemplu: forum-ul tematic EcoSapiens (http://ecosapiens.ro/forum/). Instrumente de creare a forum-urilor: http://www.forumgratuit.ro/ , http://www.forumup.ro/ .
Wiki. Un wiki este o colecţie de pagini Web proiectată pentru a permite oricui accesul liber pentru a adăuga sau edita conţinutul, utilizând un limbaj de marcare simplificat. Wiki-urile sunt adesea utilizate pentru a crea situri colaborative, crescând puterea comunităţilor. Cel mai cunoscut wiki este enciclopedia liberă Wikipedia. Servicii wiki: Wikispaces, Wikidot, etc. Un exemplu este wiki-ul concursului organizat de Liceul Teoretic Brezoi “Un Ecosemnal – Gândim global şi acţionăm local!”- http://ecosemnal.wikispaces.com/ .
Blog-ul (sau web log) este un sit Web, menţinut în mod obişnuit de către un singur individ, companie sau instituţie, conţinând intrări şi comentarii. Intrările sunt descrieri ale unor evenimente, incluzând text şi alte materiale, aşa cum sunt imaginile şi secvenţele video. Exemple: Wordpress, Blogger, etc. Un exemplu este blog-ul Grupului Şcolar Sanitar Rm. Vâlcea, sursă de informare privind concursul “PĂMÂNTUL, MIRACOLUL VIEŢII” (http://grup-scolar-sanitar-rmvalcea.blogspot.com/ ).
Reţele sociale. Un serviciu de tip social network este un software pentru construirea online a unor reţele sociale pentru comunităţi care au activităţi comune pe Web sau sunt interesaţi în exploatarea intereselor şi activităţile altora. Portaluri: Facebook , MySpace, Twitter, Hi5. Exemplu: Canalul de informare Facebook al O.N.U. România, ce conţine şi informaţii legate de mediu : http://www.facebook.com/centru.informare.onu.romania .
Video sharing. Un serviciu Web de găzduire video, cunoscut şi ca serviciu de partajare video, permite indivizilor să încarce videoclipuri pe un sit Web. Serviciul va stoca videoclipul pe serverul său şi îl va afişa într-un format care să permită şi altor vizitatori să îl vizioneze. Servicii de video sharing: YouTube, Google Video, Yahoo Video, Metacafe, Trilulilu, etc. Exemplu de utilizare : video-proiecţia realizată în cadrul Fondului Tradiţional si de Patrimoniu al Bibliotecii Judeţene "Antim Ivireanul" Vâlcea ce tratează tema încălzirii globale a fost postată pe YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=cxX-r4DDQ84 ).
Photo Sharing. Un serviciu pentru găzduirea imaginilor, numit de asemenea serviciu de partajare de imagini, permite utilizatorilor să încarce imagini pe un sit Web, dar şi să caute imagini introducând cuvinte de căutare. Servicii de photo sharing: Flickr, Picasa, Photobucket, Windows Live Photos, etc. Imagini privind acţiuni de mediu http://www.flickr.com/search/?w=all&q=actiuni+mediu&m=text .
Un canal de ştiri sau feed furnizează utilizatorilor conţinut Web actualizat. Distribuirea conţinutului Web nou prin intermediul unui canal de ştiri (RSS sau Atom) permite utilizatorilor să se aboneze la acesta prin intermediul agregatoarelor de feed-uri. Servicii de creare de canale de ştiri: Google FeedBurner. Portalul revistei EcoMagazin conţine fluxuri RSS ce pot fi integrate în site-urile proprii, asigurându-se abonarea la o sursă externă importantă de informaţii (http://www.ecomagazin.ro/fluxuri-rss/ ).
Slide sharing. Un astfel de serviciu implementează cele mai comune şabloane de Web 2.0 design şi interacţiune. Ca şi alte servicii de tip social sharing, utilizatorii sunt abilitaţi să adauge conţinut, marcaje şi comentarii. Servicii de slide sharing: Slideshare, SlideBoom, Brainshark, etc. Exemplu: prezentarea Parcului Naţional Cozia, disponibilă pe Slideshare la http://www.slideshare.net/stelaspinoie/cozia-national-park-valcearomania .
Sisteme de management al învăţării –Learning Management Systems (LMS). LMS - ul este “un software ce administrează automat evenimentele de învăţare. Toate LMS-urile administrează automat accesul utilizatorilor înregistraţi, cataloagele de cursuri, înregistrează datele de la educabili şi furnizează rapoarte managementului”. LMS-urile sunt un instrument puternic în educaţia ecologică, facilitând învăţarea la distanţă. Instruirea este rapidă şi eficientă, cu costuri reduse, prin utilizarea unor LMS-uri web open source consacrate: Moodle, Claroline.
CMS - Content Management System este o aplicaţie web, un Sistem de Administrare a Conţinutului unui site web. Concret, conţinutul site-ului poate fi uşor de administrat prin intermediul unei interfeţe web simple, fără a fi necesare cunoştinţe în domeniu (web design, programare web). Exemple de CMS-uri: Joomla, Drupal.
CMS pot fi utilizate eficient în crearea unor site-uri cu conţinut colaborativ, fiecare utilizator poate crea articole ce, odată verificate de un editor şi aprobate de un publicist, devin accesibile online în secţiunea indicată. Posibilităţi de utilizare: dezvoltare de site-uri ale organizaţiilor naţionale cu filiale judeţene, site-uri de informare, reviste online de specialitate, etc.

Cum pot fi utilizate instrumentele web în acţiunile de protecţia mediului?
• ca instrumente de comunicare şi informare;
• în dezvoltarea unor proiecte;
• pentru obţinerea feedback-ului la activitatea proprie;
• ca instrumente colaborative;
• ca instrumente de lucru individual sau de grup
• pentru crearea unor portofolii personale – oferind posibilitatea de a colecta şi organiza bunuri digitale (ex: informaţii, imagini, resurse Web, prezentări PowerPoint), conexiuni între acestea.

Bibliografie
[1] http://www.ziare.com/internet-si-tehnologie/internet/52-la-suta-dintre-romani-folosesc-internetul-sondaj-ires-1081533 , disponibil în aprilie 2011
[2] Traian Anghel, Instrumente Web 2.0 utilizate în educaţie, Editura Albastră, Cluj-Napoca, 2009
[3] Mihaela Brut , Instrumente pentru E-Learning. Ghidul informatic al profesorului modern, Editura Polirom, Iaşi, 2006

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu